۳۰ شهریور ۱۳۸۶، ۱۱:۴۳

جشنواره سن سباستین با "قول‌های شرقی" آغاز شد

جشنواره سن سباستین با "قول‌های شرقی" آغاز شد

پنجاه و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین روز گذشته با نمایش تریلر جنایی "قول‌های شرقی" به کارگردانی دیوید کراننبرگ در شمال اسپانیا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد فیلم جدید فیلمساز کانادایی که دنیای زیرزمینی تبهکاران روسی در لندن را به تصویر می‌کشد، یکی از 16 فیلمی است که برای دریافت جایزه صدف طلایی بهترین فیلم با هم رقابت می کنند. این فیلم درباره یک گانگستر روسی با بازی ویگو مورتنسن است که راه او با یک زن خانه‌دار میانسال و معصوم با بازی نائومی واتس یکی می‌شود.



نائومی واتس و ویگو مورتنسن در صحنه‌ای از "قول‌های شرقی"

ریاست هیئت داوران بخش رسمی جشنواره امسال را پل آستر، نویسنده و فیلمساز آمریکایی به عهده دارد که‌ فیلمنامه نویس "دود"، "لولو روی پل"، "مرکز دنیا" و "زندگی درونی مارتین فراست" است و دیگر اعضا هیئت داوران این بخش شامل بهمن قبادی فیلمساز ایرانی، پرنیلا اوگوست بازیگر زن سوئدی، نیکولتا براشی بازیگر و تهیه‌کننده ایتالیایی، ادواردو نوریگا بازیگر اسپانیایی، سوسو پکورارو بازیگر زن آرژانتینی و پیتر وبر فیلمساز بریتانیایی هستند.

کراننبرگ در نشست مطبوعاتی درباره فیلم جدید خود گفت: "این فیلم روسیه‌ای جدید را به تماشاگران نشان می‌دهد که در آن یک کاپیتالیسم بسیار وحشیانه حاکم است و چهره واقعی کاپیتالیسم پیش از تحولات پیچیده را به نمایش می‌گذارد." فیلمساز کانادایی درباره اولین فیلم خود پس از فیلم نامزد اسکار سال 2005 "تاریخ خشونت"، افزود: "این داستانی درباره گانگسترها و جنایت است. برای آنها خشونت شیوه‌ای برای زندگی است."

"قول های شرقی" که هفته گذشته فیلم منتخب تماشاگران جشنواره تورنتو لقب گرفت، با استقبال بسیار گرم تماشاگران و منتقدان سن سباستین مواجه شد. مورتنسن که در "تاریخ خشونت" کراننبرگ نیز بازی کرده، برای نقش تبهکار سابقه‌دار این فیلم مدتی را با روس‌های مقیم آمریکا گذرانده و دو هفته نیز در روسیه بوده است. او به زبان اسپانیایی که بسیار مورد خوشایند حاضران در نشست مطبوعاتی قرار گرفت، ادامه داد: "فیلم‌های زیادی درباره دنیای تبهکاران ساخته شده‌اند، اما تصور می‌کنم تا پیش از این لندن به این شکل تصویر نشده بود."

"قول های شرقی" تنها فیلم بخش مسابقه است که برای تماشاگران عادی نیز نمایش داده شد. امروز جمعه در دومین روز جشنواره فیلم سن سباستین دو فیلم پخش می‌شود: "نبرد حدیثه" ساخته نیک برومفیلد، فیلمساز بریتانیایی درباره جنگ عراق و "ماتاریس" به کارگردانی ایکیار بولن، فیلمساز اسپانیایی درباره سه کارآگاه خصوصی زن.

"نبرد حدیثه" برومفیلد سفری است به قلب جنگ در عراق و حوادث ماه نوامبر سال 2005 در این شهر را به تصویر می‌کشد که طی آن شورشیان عراقی میگل ترازاس یک سرباز آمریکایی را کشتند. در واکنش به این حادثه، یک واحد از تفنگداران دریایی آمریکا 24 عراقی را به قتل رساندند که بسیاری از آنها غیرنظامی بودند و در میان آنها چند کودک نیز دیده می شد. این کشتار اعتراضات و خشمی گسترده در پی داشت، همین طور یک بازجویی قانونی که همچنان بی نتیجه مانده است.

انتظار می رود گروهی از ستارگان آمریکایی از جمله دمی مور، ساموئل ال. جکسن و ریچارد گیر در این جشنواره که قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره در دنیای اسپانیایی‌زبان است شرکت کنند. پنجاه و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین روز 29 سپتامبر (هفتم مهر) با نمایش فیلم "بی‌نقص" به کارگردانی مایکل ردفورد با بازی مایکل کین و دمی مور پایان می یابد.
کد خبر 555933

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha